maanantai 21. heinäkuuta 2014

Viisumihaastattelu

Eilen illala mie ja minun kaveri Elisa hypättiin junhaan, joka toi meät tänä aamuna Helsinkiin. Kaikkien jenkkivaihtareitten häätyy käyä siis suurlähetystössä haastattelussa. Tämä(kään)ei mulla menny aivan ko strömsöössä mutta toivothaan nyt että viisumi ehtii ajoissa!





Mulla oli aika 9.10 mutta ajat oli puoli tuntia myöhässä ja parhaimmillaan viisuminhakijoita oli rappukäytävässä oottamassa 14:ki ihmistä. Se paikka on siis ihan tavallinen kerrostalohuoneisto johon mentiin ko kuuli oman nimen.
Eka vaihe oli antaa passi virallisen näköselle miehelle, joka otti samala multa kaikki muut tavarat paitsi haastattelussa tarvittavat paperit. Sitte kävelin metallinpaljastimen läpi josta minut päästettiin odotustilaan. Siinä istuin sitte vähän aikaa kunnes minun nimi sanottiin. Toisessa vaiheessa suomea puhuva nainen otti minun paperit ja katto ne läpi. Siinä mulla tuliki eka ongelma ko jostaki ihmeen syystä en ottanu yhtä tärkeää paperia matkaan ja minun häätyy se lähettää sinne erikseen. Eli siinä vaiheessa jo tiesin etten tällä reissula tule viisumia saamaan. Se nainen sitte käski mennä istumaan takasi sinne odotushuoneeseen siksi aikaa ko minun nimi sanottais uusiksi. 
Kolmannessa vaiheessa englantia puhuva nainen otti multa sormenjäljet ja käski taas mennä oottaan seuraavaa kutsua.
Neljäs vaihe oli ite se haastattelu, jossa englantia puhuva nainen kysy vain että miksi olen menossa Yhdysvaltoihin ja minkä järjestön kautta. Lopuksi se vain anto ohjeet miten lähettää se puuttuva paperi niile ja muuten se homma oliki siinä. Eli ihan pieni ja helppo juttu mitä itekki jännitin ihan turhaan:)! 


Nyt minun häätyy vain huomena lähettää se puuttuva paperi sinne ja sen asian pitäis olla sitte sillä selvä. Tällä hetkelä olen taas jo kotimatkala ko ei haluttu jäähä pitemmäksi aikaa Helsinkhiin. Tai no oltaishan me mutta on niin paljon hommaa vielä kotona ettei ehi! Muuten tämä päivä on vietetty kummitätin tykönä ja shoppaillessa:)!

P.S 14 päivää!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti